5 november 2008

Barack Obama har idag blivit vald till USA:s 44:e president. Det är en historisk dag på alla sätt, som det alltid är när man tar ett kliv framåt, eller rättare sagt bort, från det invanda. Bort från medelklass, bort från en vit man.





Jag ser fram emot att följa hans ämbetstid i Vita Huset. Jag har höga förväntningar, men jag borde tona ner dem. Han är ingen frälsare och de ekonomiska förutsättningarna är ju (!!) inte de bästa. Han är dock en man med en medmänsklig agenda och vill att USA ska ha en ledande roll i kampen mot klimatförändringarna. Det bådar gott. Vi får dock inte glömma att det inte bara är att stövla in och ändra. Ett citat (ursprunget har jag tyvärr tappat bort) kommer för mig. "Makten för USA:s president är makten att övertyga senaten".

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...