10 november 2008

Veckans vara eller inte vara?


Så har det gått en vecka igen och vad har hänt? Om jag börjar bakifrån så har jag och min man varit ut och städat ur den ärvda sommarstugan för tredje gången. (Min man fick ärva den efter en äldre manlig släkting.)

När vi är där så går mina tankar alltid åt samma håll. Vad finns kvar när man lämnat jordelivet? Vad efterlämnar man fysiskt och själsligt? Första gången så samlade vi ihop kläder och annat som skulle slängas eller skänkas. Jag stod och höll i hans jacka som han brukade ha när han tog sin dagliga promenad ned till sjön. Alla minnen som kom till mig. Det blev mycket påtagligt i den stunden att han inte finns mer, att hans promenader tillhör det förgångna.

Den andra gången plockade vi ur hans kök och städade grundligt och den här gången tog vi hand om sängkammaren. Vi har vardagsrummet och hus nr 2 kvar…

Vi satt och läste hans gästbok. Det är ett stycke nutidshistoria på gräsrotsnivå. Han har levat på samma plats som vi, umgåtts med samma människor som vi och nu ser vi hans perspektiv. De saker han tar upp och skriver om är inte alltid det som var viktigt för oss. Det är intressant och viktigt att få se samma historia ur en annan människas perspektiv.

Övrigt? Vår dotter ångrade sig och ville att vi skull komma och hälsa på och gå på hockey. Kul! Har beställt biljetter och hämtar ut dem idag.

Vi åt farsdagsmiddag i går, tre generationer herrar: morfar, min man och min son. Vi hoppade över köpta presenter och satsade på samvaro. Det var trevligt!

Annars har det varit jobb, lite jobb och…just…jag har jobbat också!

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...