22 februari 2009

Thailandsresan – del 3

Ytterligare en dag med sol på stranden och god lunch. D och jag lyxade till det med en gin-och-tonic. Mmm, gott och läskande. R (som jag skrev om i del 2) berättade mer om sina barn. Hennes som, 12 år, har beslutat bli munk. Han ville inte ligga sin mamma till last (R är änka) och som munk får han gratis mat, logi och utbildning. Hon var mycket stolt över honom och det förstår jag. R hade själv studerat buddism. Världen är full av människoöden som värda att berättas om….

Nästa dag blev det upptäckar- och shoppingrunda på stan. Vi tog en Tuc-tuc ner till ”city”. Vi shoppade lite kläder och gick även ner till fiskepiren och såg på fiskebåtarna. När vi kände oss nöjda så tog vi en bit mat. På väggen satt en bild från den thailändska kungens, Bhumibol Adulyadej , 80årsdag. Och vem ser vi? Kung Carl-Gustav och Drottning Silvia. (Parantes: kung Bhumibol har sitt sommarresidens i Hua Hin.)

Nästföljande dag, förutom beachbesök, var det dags för en titt på ”Monkey Mountain”. Ett berg, som namnet antyder, med flera buddistiska tempel på. Vi tog en Tuc-tuc dit. Platsen har fullt med tama apor, som man kunde köpa mat till. Ett av templen låg högt upp och kunde bara nås via en gigantiskt hög trappa. G och min man tog sig dock upp (flämt) i värmen och förevigade med kameran. Det fanns även en ”balkong" mot havet, med en förunderlig utsikt. Nedanför berget låg en av fiskehamnarna, med försäljning av fisk och skaldjur.

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...