1 april 2009

Vår & Ipren...förlåt Ipred-lagen

Jag mår inte alls bra. Ont i huvudet, ont i kroppen, feber och snuvig. Brrrr...
Vackra och tänkvärda bilder är bra för att vända tankarna. Här är en bild, nu när våren(förhoppningsvis) är på väg, från i vintras. En vinter som delvis var kall och snöfri, vilket gjorde detta möjligt, en isspegel la sig över fjärden. (Det är sonen på kortet och dottern bakom kameran.) Underbar och sällsynt upplevelse...ser ni spegelbilderna?

Och har man inte huvudvärk redan så kan man diskutera Ipred-lagen. Jag är av den åsikten att det som skapas tillhör upphovsmannen/-kvinnan och hon/han skall ha ersättning när andra tar del av verken. Hur ska man annars kunna leva på att vara konstnär/artist/musiker? MEN, jag är emot att vi är på väg in i ett samhälle där Storebror känner till dina (o-)vanor och vi ska ange vår nästa. DET är aldrig ok!

Hur löser vi detta? Ja inte genom att stjäla andras arbeten/verk. Du går ju inte in och stjäl en CD på Åhlens för att det "borde vara fri tillgång"? Varför ska du då stjäla genom fildelning? Inte heller genom att skapa en lag där vi ska ange.

Emotser en lösning som bör tillfredställa både upphovsmännen och brukarna (utan att skivbolagen blir tvärmätta).

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...