31 maj 2009

Mors dag

I dag är det Mors dag. (Svårt att missa, varje butik med självaktning försöker kränga saker till mor. Dåligt samvete är en bra grund för shopping…)

Jag har inte min mor i livet och jag saknar henne vid de mest udda tillfällen och mitt i vardagen.

Mamsen led av Alzheimer de sista åren, vilken gav mig en mamma som inte längre var min mamma. Min mamsen försvann när hon blev sjuk. Men det är inte den mamma jag vill minnas.

Jag minns en livsglad positiv tjej som gillade människor. Som ung älskade hon fest och dans. Nalen frekventerades ofta. Hon dansade allt från gammeldans, folkdans(det intresset förd hon vidare till mig och min dotter) till gitterbugg. Mamsen var utbildad bagare och som sådan så började man arbeta tidigt, redan vid 03:00. Hon berättade att det var fler än en gång som hon gick direkt från fest och dans till jobbet. ”Det var ingen ide att gå och lägga sig!” (Det var genom dansen hon träffade pappa, även han en inbiten dansare.)

Mamsen var en humanist, i ordets rätta bemärkelse. Hon ville allas väl, hon ville att alla skulle ha samma rättigheter och att alla var lika värda. Det var väl inte så comme il faut i de kretsar där hon var född, men hon höll sig till sin åsikt hela livet igenom. Hon hade förmågan att se rakt igenom människor. Det var ingen ide att sätta på sig ett skal, hon såg bortom det, hon såg kärnan.

Någonting negativt? Mamsen var alldeles för snäll och blev arg alldeles för sällan. Någonting som jag har ärvt, tyvärr. Men det arvet har jag lärt av, jag vet att jag måste stå upp för mig själv. Så det negativa vänds till någonting positivt!

Tack för att du var min mamsen! Du finns i mitt hjärta.


Till sist vill jag påminna om några andra mödrar i min släkt:
  • Min mormor, som jag tyvärr inte lärde känna så väl, då hon gick bort när jag var barn. En ärtig böna med glimten i ögat, sägs det...

  • Min farmor, som jag däremot hade en underbar kontakt med, ända fram tills hon gick bort. Vi var mycket goda vänner. En underbar dam som aldrig slutade vara nyfiken.

  • Slutligen min svärmor. Även hon en dam med aptit på livet och nyfikenheten i behåll.
Alla dessa damer är härliga förebilder. Glöm inte alla era mödrar!

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...