10 februari 2010

Vad är ett liv?


Min bror och jag går igenom min fars (och min mors) saker. Det har gått en tid sedan han gick bort, men vi har tagit det långsamt och annat har kommit i vägen.

I början var det väldigt tungt att överhuvud taget gå till huset. Jag tyckte att jag gjorde intrång. Petade och la mig i deras liv och saker. Ett tag innan pappa gick bort så pratade han mycket om att han ville flytta till någonting lättare och billigare, så han ville ju bort därifrån, han ville inte stanna kvar. Det är det jag tänkte på i början när vi var i huset.

Nu känns det lättare och på ett sätt ger det oss en inblick i hur deras liv var på ett annat plan än när de var i livet, när vi hittar bilder och minnen. Leenden hos oss "Det var ju när..." när man tittar på ett foto. Det är ett sätt att hedra och minnas genom att rensa, sortera och spara eller ge bort. För varje sak så kommer bra eller mindre bra minnen fram. Men det är ju så livet är: bra och mindre bra.

Två underbara saker hittade vi i går. Först deras vigselringar. Min bror läser i ringarna, bl.a. förlovningsdatum (=julafton...mamma berättade att de förlovade sig mellan sillen och skinkan :-) ). Sedan hittade jag placeringslistan vid deras bröllopsmiddag. Underbart! De gifte sig i Stockholm, med bara sina goda vänner som vittnen. Sedan var det droska (som det hette på den tiden) ut till ett pensionat här ute, där
bröllopsmiddagen serverades. Arrangemanget berodde på att pappa var så nervös att han inte klarade av ett kyrkbröllop i mångas närvaro.

Så vad är ett liv? Är det allt vi lämnar efter oss eller bara minnena av det livet? På sätt och vis båda. Sakerna får oss att minnas, men minnen kan finnas utan att sakerna är fästa vid dem. För mig är ett liv främst de minnen som stannar i de efterlevandes hjärtan.

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...