2 februari 2011

Antalet fattiga barn i Sverige ökar

Citat DN: För första gången på över tio år ser man en tydlig ökning av antalet fattiga barn i Sverige. De ekonomiskt svaga barnfamiljerna står och stampar medan normalfamiljerna blivit mycket rikare.

Och är vi förvånade? Knappast. Regeringen skyller på lågkonjunkturen, men sanningen är att regeringens politik gör att allt fler hamnar i limbo. Och vilka drabbas mest? Barnen. När många föräldrar utförsäkras så drabbas barnen. När de rika blir rikare drabbas barnen. 

Det gör ont i magen när jag läser om detta. Jag har varit där som barn. jag vet hur det är att vara fattig.

I "Den hemliga miljonären" säger Ola Lauritzson "jag trodde inte detta existerade i Sverige".  Tyvärr så existerar det fattigdom, prostitution och hemlöshet i detta land. Det är bara att öppna ögonen.

DN 20110202
Poverty among children is raising in Sweden. It hurts my heart. I´ve been there as a child.

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...