29 mars 2011

En del saker säger allt

Den här bilden säger inte så mycket till den som inte vet vad det föreställer eller historien bakom.


Min far och mor är borta nu. De efterlämnade sorg och saknad. .....och ett torp i stort behov av reparation. 

Bilden visar en del av karmen runt ytterdörren. Pappa har täljt en älg med "Ring på". Pappa var en inbiten jägare och en konstnär i konstant vardande. Han målade, ritade och täljde underbara underfundiga gubbar eller scener. "Ring på" berättar att de båda var väldigt gästfria och välkomnade alla som ringde på. Mamma, som var gammal bagare, hade säkert något gott bakat och kaffepannan på. I alla fall i starkare dagar...

Så många minnen som kommer över mig. Hur mamma och jag åkte in till Stockholm och "gjorde stan". Vi promenerade, shoppade och fikade. En tradition som jag förde över till min dotter och undertecknad. Hur pappa och jag, med mamma som påhejare, åkte på spelmansstämmor och spelade. Det finns hur många bra minnen som helst. De är bra att ta fram...

1 kommentar:

Dottern sa...

En massa fina minnen har jag med. Många av dem involverar bakning och fika på något sätt, känns väldigt talande. Men det var längesen vi gjorde stan, den traditionen måste vi vårda lite bättre. :) Kram

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...