11 augusti 2011

Sommarlista

Det börjar bli krispigt i luften och hösten anas varje morgon och varje kväll. För mig är det som det ska vara. Jag vill ha årstider som skiljer sig. Hösten är en stor favorit med klar luft och härliga färger. 

Men än är inte sommaren slut. Fast den gick ruskigt fort...eller gjorde den det? Ibland är saker och ting både-och. Det kan bli både nära och en evighet sedan. 

Ett axplock ur sommarens händelser, i slumpvis ordning.

Jag har läst. Jag har haft tid att läsa, bara det är semester. (I vanliga fall läser jag i sängen när jag gått och lagt mig. Hur många sidor tror ni jag orkar?) Jag började med Keplers båda böcker. Domen? Läsvärda, men klart överskattade. Det finns deckarförfattare som är mycket bättre.

Jag gillar deckare och mysterieböcker. I den senare kategorin har jag läst Raymond Khoury´s "Isens gåta" och "Ormens tecken". Underhållande läsning med nya infallsvinklar, precis som jag gillar. Dock har det skönlitterära stått tillbaka för det tekniska. Men jag lärde mig en hel del nytt och det är precis som jag vill ha det. Han har även skrivit "Den siste tempelriddaren". Den tycker jag är bättre än de föregående.

Sedan har jag gjort en ny bekantskap, trots hon inte är debutant, nämligen Viveca Sten. Jag har läst hennes senaste "I natt är du död" och gillade den. Att den utspelar sig i min hemtrakts skärgård är ett plus :-) Nu får jag läsa hennes andra böcker.

Jag gjort bekantskap med detta hus. Mer om den senare.

Jag har grillat, grillat och grillat...när inte mannen har stått vid grilltången. En man utan grilltång är ingen man...eller?


Jag har löst korsord under mina bryggsittningar på ön.Ibland har vi suttit länge och sett solen försvinna...vi har sol på bryggan till 21-22.


Jag har tagit några båtturer.

Sonen åkte Roslagsloppet. Vi damer satt och väntade på racerstjärnan, med kaffekorg tillhanda, i vår båt.

Mycket tid har tillbringats på Båtsmanstorpet, fast där vinner mannen. Nu börjar det bli klart och blir hur fint som helst.


Vädret har varit soligt med inslag av molniga varma dagar och lite regn. Andra har inte haft sådan tur utan många semestrar har regnat bort. Men vi bor i skärgården och brukar klara oss. (Fast den sista veckan har vi fått blöta med råge....)

Det har varit en sommar med mycket arbete, både i företaget/-n och privat. Men that´s life folks. Jag försöker njuta av de goda stunderna och lyckas för det mesta. Som att umgås med mina kära :-)


Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...