15 september 2011

Att arbeta

En undersökning har visat att fastän en svensk vinner en högvinst så fortsätter hon/han att arbeta, i de flesta fall. Vad beror det på? Är vi så fullsmetade av Jante att det är allt för "märkvärdigt" att gå hemma och "dra benen efter sig"? Eller är det någonting annat som är orsaken?

Många har sitt sociala liv på jobbet. De träffar inga andra än sina arbetskamrater. 
Många känner en tillfredställelse med att arbeta. Det fyller en funktion mer än att det är ett sätt att försörja sig.
En del känner sig delaktiga i samhället när de har ett arbete. Fråga alla som är arbetslösa. Att få ett arbete är mer än att få ett sätt att försörja sig. Det är ett sätt att ta sin plats i samhället.

Mitt nuvarande arbete fick jag efter att först arbetstränat. Det var underbart att få börja arbeta, att få arbetskamrater och känna att jag gjorde nytta. Jag mådde så mycket bättre, än när jag gick arbetslös och mitt arbete gjorde en skillnad för min arbetsgivare.

Att arbeta är för mig att vara delaktig i samhället OCH ett sätt att försörja mig. Skulle jag sluta arbeta om jag vann en högvinst? Njäää, blir väl svaret. Jag har en dröm som jag skulle förverkliga, men den har med eget arbete att göra...

Men att arbeta betyder inte att arbetet ska suga musten ur dig eller skada dig för livet. Tyvärr så har det gamla synsättet med "vi och dem" kommit tillbaka, även när det gäller arbete. 


Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...