28 december 2011

Vad hände 2011?

En hel del hände under året, både underbart, vackert och förfärligt. Så är ju livet.
Året slutade i en del utropstecken. Vad händer nästa år? Mycket är upp till mig. Det känns spännande och det är en ovanlig känsla vad gäller osäkerhet...


JANUARI:
Jag och M gick på mucicalen "Queen" på Cirkus. Underbart, underbart, sa jag underbart? Vi är båda stora Queenfans och njöt helhjärtat. 

Tina Leijonborg som Killer Queen.
För övrigt var det MYCKET  snö och MYCKET kallt.

FEBRUARI:
Det kalla fortsatte....


Viktigt: i Egypten reste sig folket i uppror. Upprorsvågen i vardande...


Trivialt: den svenska melodifestivalen började sin väg mot en svensk representant i ESC. Har aldrig varit så lite engagerad.

MARS:
En jordbävning orskar en sunami i Japan och ett kärnkraftverk får härdsmälta. Människan är som vanligt oerhört liten när naturen rasar.


Eric Saade vinner svenska finalen i mellon. Bra framförande av en låt som sedan kommer att gå långt. Samma gäller inte för hr Saade...

APRIL:
Vi är på bröllop i Östersund samma helg som Kate & William gifter sig. Det blev en fin dag i med utsikt över Storsjön.
Vi hade loppis på Båtsmanstorpet. Det kändes både vemodigt och bra.

MAJ:
Vi åkte på Rawkryssning (stand-up) med företaget. Många skratt, men även många överskattade s.k. stjärnor.
Äntligen blev det vår.

  
Azerbadjan vann ESC…nästa år ses vi i Baku…

JUNI:
Mumsmums leder allsången med den äran. Tappade litet i slutet av säsongen, men vi såg alla program och det är ett bra betyg.
Vi firade en kylig midsommarafton, tillika födelsedagsfest. Det var mycket trevligt, speciellt det att få se gamla bekanta ansikten.
Solen gjorde sitt bästa...lyckades inte alltid.

JULI:
Massakern på Utöya och bombdådet i Oslo var förlamande i sin ondska.
Jag plockade mycket bär på Båtsmanstorpet. Lite dystert var det, sista bären som plockas av oss. Nästa år  är det någon annan som fyller korgarna.
Dottern hade sin examensfest hemma hos oss. Det blev en mycket lyckad fest, på alla sätt.

Festtältet dukat.
AUGUSTI:
Vi bar och staplade mycket ved. Nu kan vintern komma!
På landet åt vi kräftor på verandan, i skenet av tända ljus. Mysigt.
Dottern och jag såg Lars Wallin-utställningen på Valdemarsudde. Underbara kläder och en mysig dag.


SEPTEMBER:
Dotern och jag såg "Romeo & Julia", med Måns Z, på Göta Lejon. Vi var mycket nöjda, klart bättre än förväntat.
Vi reste till Dalarna till vännerns fritidshus i Gesunda. Sedan blev det Dalabonanza. Underbart!

Dalahästtillverkning i Nusnäs.
OKTOBER:
Vi stängde landet. I vanlig ordning avslutades det hela med hemlagad ärtsoppa med varm punch. Man kan ha det värre...
”Så mycket bättre” började. Mannen och jag fick genast Wiehe som favvis.
"Hem&Villa"-mässan genomfördes där mannens och sonens företag ställde ut.
Jag och svärmor plockade vinteräpplen. De förpackades på sedvanligt vis och ska nu mogna.


NOVEMBER:
Svenska Akademin ger årets litteraturpris till Tranströmer. Äntligen! En mer värdig vinnare är det svårt att finna.
Hösten anländer med sina härliga färger.

DECEMBER:
Denna månad börjar oerhört tungt. Så tungt att allt annat stannar till.
Fortsätter sedan med att lägga tyngre börda på axlarna med att jag blir uppsagd på grund av arbetsbrist. Krisen har visat sitt fula tryne.
Julen närmar sig dock, trots alla tunga tankar. Vi hämtar adventsgran och jag sätter den på plats. Ljusen lyser upp den mörka vinterkvällen.
Julen blir en varm och lugn högtid, tillsammans med min älskade familj.

Vi kommer att avsluta året med sonens 25årsdag. Min yngsta är 25. Hur gick det till?

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...