1 oktober 2012

Bild vs verklighet

Jag surfar runt rätt mycket bland inredningsbloggar. Vackra, ovackra, inspirerande och nej-tack i en salig blandning.  

Mycket är samma-samma. Avskalat med högar av tidningar direkt på golvet och inte en gardin eller matta i sikte, är mycket populärt. Det är vackert i vissa fall, men att bo i en miljö utan textilier ger ljudet chans att studsa allt för mycket. Bild vs verklighet stämmer inte alltid.
Den avskalade stilen tycker jag lätt blir själlös. Ställ en stol i ett hörn, en tavla lutad mot en vägg (inte på väggen) och stilen är klar. Man behöver inte någon speciell utbildning som designer för att lyckas med det....

Sedan ska man strössla med designmöbler. Fet plånbok någon? De flesta innehar inte det. Ikea ligger bra till. Jag säger inte att designmöblerna inte är vackra eller inte värda sina pengar (fast i många fall är det nog så...), utan man får se dessa miljöer som showrooms.

Men det finns det motsatta. Släng in alla slags möbler i alla slags färger utan någon röd tråd. Njä, inte my cup of tea. Det ser ut som om ett barn har möblerat. Eklektiskt? Njä, för mig betyder det någonting annat. En blandning av stilar med en röd tråd. Som med allting annat så har en del känsla, andra inte.

Vad tycker jag om? En blogg som, för det mesta, hittar fantastiska miljöer, är 79 Ideas. Här är några.

En ombyggd lada. Här kan jag tänka mig att bo....

Källa: 79 Ideas, Atlanta Homes


Älskar blått....

Boråstapeter


Mmmm...tyvärr kommer jag inte ihåg källan.
Får man äta frukost här?

Thomas O´brien

Vad gillar du?

Ps. Här finns en drös med inredningsbloggar.

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...