21 december 2012

Jenny Nyström

Den som tveklöst gjort mest för att forma bilden av den svenska tomten (inte den amerikanska hö-hö-ande som vi "använder" idag) är Jenny Nyström. Hennes illustrationer av tomtens göromål skapade på sätt och vis vår tomte. Innan Jenny var han en liten grå argsint vätte som bonden måste hålla sig väl med. Jennys var mer välmenande och hade röd luva. 

Här är några av hennes berömda illustrationer.






Hon gjorde också andra underbara bilder.








Nu åker jag snart till min sista arbetsdag innan julledigheten. Snart kan jag koppla av med familjen, ska bli så skönt,

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...