13 januari 2014

013. Vilken är din favoritfilmgenre?




Min favoritgenre inom film är utom tvekan SF och Fantacy.
...och det var det långt innan blodtörstande vampyrer och bilpågshjältinnor invaderade den vita duken.

Varför? Redan som barn hade jag gränslös fantasi och tänkte ut de mest häpnadsväckande scenarier om framtiden och hur människan skulle resa ut i rymden. (Jepp, jag är född på 50-talet, the golden age of SF.) 

Törsten tillfredställdes i yngre år genom TV-serier, då filmerna mest lyste med sin frånvaro. Det var t.ex. ”Star Trek”. Och då menar jag den ursprungliga serien med William Shatner som Captain Kirk. Min mor och jag hade en högtidsstund varje vecka när ett nytt avsnitt spelades upp.

Övriga serier som jag följde under åren: ”Månbas Alpha”, ”Babylon 5”, ”Battlestar Galactica” och alla spinoff´s på ”Star Trek”. Långt, långt senare kom ”Stargate SG1” och ”Stargate Atlantis”.

Sedan kom de klassiska SF-filmerna upp på bioduken och, de flesta, håller än i dag:

  • 2001, A Space Odyssey
  • De första Star Wars-filmerna. (Hur många gånger har jag inte sett dem? )
  • Solaris” av Andrej Takovski. Oändligt långsamt och oändligt vacker.

  • Bladerunner” kom senare och är än i dag en förebild för genren. SÅ BRA.
  • Alien” naturligtvis. Har skrämt skiten ur flera generationer….innan den urvattnades med del 2-999.
  • Terminator”.
  • Stargate” ( filmen och tv-serie).




Sedan har ju ätteläggen indoktrinerats sedan unga år, de ser gärna en SF- eller fantacyfilm. Äpplet faller inte långt från X-wing´en…

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...