18 januari 2014

018. Min helt privata filmtyckarlista / 019. 5 filmer man inte får missa



Dag 18 och 19 slår jag ihop, då sevärt-listan är just fem filmer som man inte får missa.

Jag är ju en SF-fan, men det är ju inte alla.(Kan inte förstå varför?) Det finns dock en film som jag rekommenderar alla för att det är en banbrytande klassisker:
”2001 – En rymdodyssé”. Regissör Stanley Kubrick, baserad på en novell av Arthur C Clarke. Mäktig. Sätter människan i sitt rätta lilla perspektiv.


”Amelie från Montmartre”, med fantastiska Audrey Tautou. Underbar, underbar. Se den när du behöver en uppåtkick. Alla filmer som inte är på engelska är sevärda....höll jag på att säga. Filmvärlden domineras av engelskspråkiga filmer, se andra. Du får kanske en ny favorit.



Allt med Sandra Bullock. Börja gärna med hennes genombrottsfilm: ”Speed”. Den är en nagelbitare av mått. Sandra får en på bra humör, var hon än dyker upp.



”The Reader” med Kate Winslet (har jag redan nämnt tidigare). Mycket, mycket bra film. Allt är inte som vi tror.


”Den engelska patienten” med Ralph Fiennes och Juliette Binoche. Spänning, kärlek, gången tid....vem behöver mer? 











Bubblare:
"Sagan om Ringen" trilogin. Jag älskar Tolkien och älskar även filmerna. Om man inte är fan och läst böckerna så kan det vara svårt att hänga med i intrigen och "person"galleriet. Men det är väl värt ett försök. Det är en häftig upplevelse i en ny värld.


Läs mer om Bloggutmaning365.

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...