31 juli 2014

Vecka 31 Bloggutmaning365 Pinsamt


VECKA 31 - PINSAMT
...handlar om något mycket mänskligt:

Vad tycker du om leken Sanning eller Konsekvens där du svarar på pinsamma frågor eller gör förnedrande uppdrag?
Det är eoner sedan jag lekte den leken…….
…men det är en lek som bl.a. politiker borde ägna sig åt, i alla fall Konsekvens-delen.


Är du sån som har lätt för att skämmas?
Vad man skäms för ändras ju med tiden. T.ex har väl alla barn skämts för sina föräldrar under en period, ingår nästan i scenariot.

Ja, jag skämmas när jag gör illa människor och på andras vägnar när de inte har en aning i sociala sammanhang. När jag gör bort mig däremot så skäms jag ibland, ibland inte. Det är ju ytterst mänskligt och beror på sammanhanget.


Vad är det pinsammaste som hänt dig?
När jag återkommande inte kommer ihåg namn. Det är att förminska människor och det är det sista jag vill göra.


Om någon gör något pinsamt, låtsas du som ingenting för att personen ska slippa skämmas eller retas du?

Om det pinsamma består i att göra illa andra människor säger jag till. Annars tillhör det god uppfostran att ställa sig på den bortgjordas sida och skämta bort det eller på annat sätt få den att känna sig ok.

Tipsa om hur man kan rädda sig när man gjort något pinsamt
Att skratta åt sig själv är ett säkert kort. Därmed inte sagt att jag själv lyckas med det alla gånger…

Pinsamma händelser
…kan vara bra att det inträffar. Du lär dig mycket av det, om dig själv och andra.
…är jobbiga när det inträffar, inte tu tal om annat.

Situationer du hamnar i ibland som du ofta tycker blir pinsamma
Min kroppskontroll är ibland av det mycket sämre slaget, så ramla, gå in i saker, tappa saker…ja, ni förstår? är ett återkommande scenario i mitt liv.

 När människor inte har en aning i sociala sammanhang kan vara hu så jobbiga och svåra att hantera.


Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...