8 december 2014

Julprasslet 8 december Julklappstips

Ja, dagens inlägg skulle ju handla om Julklappstips.

Nu vet inte jag om undertecknad är rätt person i det sammanhanget. Jo, jag brukar få till rätt julklapp till rätt person, det är inte det. Det är väl budgeten som sätter stopp. Det vore kul att handla utan limit någon gång, att verkligen ge något utöver det vanliga. 

Målning Eva Melhuish

Eller skulle det verkligen det? I dagens värld är skillnaden mellan de som har och inte har allt större...igen. De som har är så rika att det blir fånigt att deras gåvor (jo, jag läser skvallerblaskor) överstiger rimlighetens gräns fler gånger om. Nu skulle jag ju inte ge bort en lustjakt precis, men samveten att köpa onödigt finns där hela tiden både ur penninga- och miljösynpunkt.

Vad skulle jag då ge om börsen var större? Tid, möjligheter och frid. Det sistnämnda är inte politiskt korrekt, men sanningen är att i vissa lägen så köper pengar frid. Fråga vilken ensamstående förälder som helst med ett låglöneyrke och barn att försörja. Jag skulle ge mina kära tid, möjligheter och frid att förverkliga sina drömmar. Det smäller nog högre än en lustjakt.... 

Fast om man riktigt tänker efter så kan ju ge tid, möjligheter och frid redan utan full börs. Du kan ju växla in din tid mot deras: t.ex. ge möjligheter att komma ut(promenader med en som sitter ensam), möjligheter till egen tid (föräldrar av alla de sorter behöver egen tid ibland, sitt barnvakt), frid: hjälp till med någonting som legat över någon(städa, flytta, stryka...). Fast det innebär att du ger av dig själv och det är väl den största presenten.

"Coming home för Christmas....."

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...