12 februari 2016

När ABBA vann

På lördag är det deltävling nr två i Mellon, i Malmö.

En av deltagarna är David Lindgren, en stor favorit. Jag så honom i Tomas Ledins show för ett antal år sedan. Han spelade Ledin som ung. Hur bra som helst, den mannen kan sjunga. Jag har lyssnat 30 sekunder på bidraget, får inte riktigt grepp om det, måste höra i fullängd för att ge betyg....

Bild lånad från svt.se

Dags att vara lite nostalgiska. 1974 vann ABBA den svenska uttagningen och tävlade sedan i Brighton. Mina föräldrar var på fest den kvällen. Brorsan och jag såg på ESC. Det fantastiska hände att Sverige vann! "Är det verkligen sant?" frågade mina föräldrar när de kom hem. De trodde mig inte riktigt. Det var ju så otänkbart på den tiden att Sverige kunde vinna. NU är det ju annat ljud i källan. Efter den kvällen har gyllene skor, stormvindar, tusen nätter, eufori och hjältar tagit oss ända fram.


Bild lånad från svt.se

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...